cursus basisvergunning - meten
Wat is Radioamateurisme ?

Radioamateurs gebruiken toegewezen radio frequenties voor het uitwisselen van boodschappen in een recreatieve, niet-commerciële context. Radioamateurisme is een 'hobby zonder grenzen' en met vele facetten, maar het heeft steeds met (passie voor) communicatie en (radio) techniek te maken:

In de handel is er een ruim aanbod van professionele zendontvangers, antennes en toebehoren, in 'alle maten en gewichten' (en dito prijzen... maar ter vergelijking : voor dezelfde kost als de uitrusting van een wielertoerist – om een andere hobby te noemen – kom je al aardig ver). Het is trouwens niet ongebruikelijk dat radioamateurs zelf experimenteren met het bouwen van antennes, zendontvangers, enz. Niet alleen het veelvoud aan te gebruiken frequenties maakt de hobby divers, ook de transmissie-'modi' die mogen gebruikt worden: de meeste mensen weten dat radioamateurs met mekaar praten via de microfoon, of berichten uitwisselen via morse (met een seinsleutel), maar minder geweten is dat er ook veel 'digitaal' gewerkt wordt (bvb via een koppeling van de computer aan de zendontvanger) waarbij tekst, data of videobeelden worden doorgestuurd via radiogolven. Wat is het niet ?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is Radioamateurisme niet hetzelfde als "CB" : CB staat voor Citizens Band (letterlijk: burgerband) wat zeer populair was in de jaren 70 en 80, en ook nu nog bestaat. Bij CB wordt ook gebruik gemaakt van zendontvangers, om te communiceren in een recreatieve context, dat heeft het alvast gemeen met radioamateurisme. Het gebruik van een CB toestel (zendontvanger) is in Belgie niet langer onderhevig aan het hebben van een zendlicentie of 'vergunning' ; enkel een goedgekeurde CB zendontvanger en aangepaste antenne volstaan om draadloze verbindingen op te zetten met nabije stations. Daardoor is het zeer laagdrempelig om te zenden op de 'CB band'. Anderzijds zijn de mogelijkheden eerder beperkt, omwille van de beperkingen op gebruik van frequenties (enkel 27 Mhz) en de toegelaten transmissie-modi. Ook het maximaal toegestane zendvermogen is bij CB eerder beperkt. Radioamateurs daarentegen hebben toegang tot een zeer breed spectrum van frequenties en transmissie-modi, waardoor zoveel meer mogelijk is en waardoor de hobby eigenlijk nooit tot verveling leidt.

Hoe wordt je radioamateur ?

Maar voor wat hoort wat : de kandidaat radioamateur dient een examen af te leggen (om daarna een vergunning en officiële 'roepnaam' te bekomen) al is dat zeker niet onoverkomelijk ook voor mensen die initieel niets van radiotechniek of elektronica kennen. Sinds 2005 bestaat een instaplicentie naar het Radioamateurisme – de zgn. 'Basisvergunning' - die bedoeld is om kandidaat radioamateurs op een boeiende maar eenvoudige manier kennis te laten maken met de hobby mits het bewijs te leveren van een minimum aan kennis en praktijk. Voor hulp met de voorbereiding kan je terecht bij de vele radioamateurclubs in heel het land waar ervaren en gemachtigde radioamateurs je met veel plezier en toewijding voorbereiden op het examen, en inwijden in deze fantastische hobby ! Neem gerust contact op met de PRA om te informeren hoe wij u kunnen helpen om radioamateur te worden !

Radioamateurisme in beeld

Onderstaand filmpje (bron: YouTube - taal: Engels) werd gemaakt door Amerikaanse radioamateurs en geeft een mooi overzicht van wat er allemaal gedaan wordt met radiogolven, wat er allemaal te beleven valt in het Radioamateurisme, en waar het allemaal nuttig voor is.


disclaimer